رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحرير
عبد الرحيم علي
رئيس التحرير التنفيذي
داليا عبد الرحيم

محمد جمال.. رسام بالقلم الجاف

الأحد 31/مارس/2019 - 07:09 ص
احمد اعماله الفنية
احمد اعماله الفنية
سارة نصر
طباعة
ابن محافظة قنا يحلم بتنظيم معرض يجوب به العالم
نجح محمد جمال ابن محافظة قنا، فى الجمع بين حبه للهندسة الميكانيكية وعشقه للرسم، ويصبح موهوبا فى كلاهما، ويحلم بالانطلاق حول العالم، وصل عشقه للرسم إلى حد الاحتراف، والرسم بأدق الأدوات وأقلها تكلفة ليخرج أفضل اللوحات الفنية.
يقول محمد جمال، إن الرسم طول عمره جزء من حياتى، من ابتدائى وجدت نفسى بأمسك القلم وبأنقل الأشياء بتفاصيلها البسيطة، ولم أكن مدركا تماما أن دى بداية بسيطة لموهبة عندى، مع مرور الوقت شغفى ابتدا يزيد وأصبحت أتعلم وأبحث عن المعلومة فى أى مكان، بالإضافة إلى أن الرسم كان المفر والهروب الوحيد أثناء الدراسة من ضغط الكلية وخصوصا كلية زى هندسة.
وعن كيفية تنمية موهبته، قال محمد «موهبتى بالفطرة لم أحصل على أى كورسات كان كله مجهود وتعليم ذاتى من خلال الإنترنت والمعارض اللى زرتها فى العيلة فيه ناس موهوبة فى الرسم وأكتر من واحد وكانوا دايما بيشجعونى أكمل فى موهبتى، مشيرا إلى أن أغلب الخامات التى أستخدمها اللى موجودة فى الأسواق، مؤكدا أن خامة الجاف هى رقم واحد عندى باستمتع بشغله جدا، والناس عرفتنى بأسلوبى فيه، والفضل فى ده للهندسة طول عمرها مرتبطة بالرسم والتخيل ومفيش مجال تانى غيره هقدر من خلاله أستمتع بالرسم».
وعن قدوته وطموحه فى الرسم قال محمد «تعلمت من كل ما حولى من الفنانين، وكل فنان شاهدته تأثرت بفنه وأسلوبه باعتبره قدوة ليا مفيش حد معين مليش طموح معين فى الرسم؛ لأنه بيتغير من وقت للتانى بس كل اللى اتمناه أنه رسمى يوصل للناس وتقدره ويوصلها فكرة معينة منه».
وعن أحلامه يقول: «أحلم بتنظيم معرضى الخاص، مؤكدا استمراره فى مجالى الرسم وهندسة الميكانيكيا، وأن أنجح فى المجالين لأنهما قريبين جدا من بعض ومفيش ما يمنع أنى أكمل فى الطريقين».
واختتم محمد أنه حصل على العديد من الجوائز فى الرسم منها مركز أول على الجامعة لمدة ٣ سنين متتالية، ومركز أول رسم على كلية الهندسة ٤ سنين من خلال معارض نظمت على مستوى قنا، وشاركت فى مسابقة إبداع على مستوى جامعات مصر.
"
هل تتحايل قطر على شروط المصالحة ؟

هل تتحايل قطر على شروط المصالحة ؟