الجمعة 01 نوفمبر 2024
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
عبدالرحيم علي
رئيس التحرير
داليا عبدالرحيم
رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
عبدالرحيم علي
رئيس التحرير
داليا عبدالرحيم

ملفات خاصة

روح "المآسي الشعبية" في تترات مسلسلات رمضان

مسلسلات رمضان
مسلسلات رمضان
تابع أحدث الأخبار عبر تطبيق google news

غدر الأصحاب والزمان و«النفسيات» فى 7 مسلسلات.. وشيرين و«لهفة» تغنيان لـ«حلم النجومية»

شهر رمضان مليء بالجوانب الفنية المتعددة، ومن أكثر المواسم المنتجة للألوان الفنية المختلفة، سواء فى الدراما ومستوى الصورة والمحتوى، أو الجانب السمعى والموسيقى أيضا، ما تتضمنه المسلسلات من موسيقى وأصوات غنائية مختلفة، سواء داخل المسلسل أو فى شارات البداية والنهاية، والتى تعتبر جزءا مكملا من الدراما الرمضانية، أو منتجا موازيا لها، فى بعض الأعمال.

فى السنوات الأخيرة، بدأ عدد كبير من صناع الدراما فى الاستغناء عن الكلمة والأصوات البشرية لصالح الموسيقى، مما خلق توازنا وتنويعا فى الألوان الموسيقية الموجودة فى مسلسلات رمضان، بوجود أغان بألوان مختلفة، وكذلك مقطوعات موسيقية بتوزيعاتها المختلفة أيضا.

وفى رمضان الحالى عاد عدد من الصناع إلى الاستعانة بمطربين لأداء شارات البداية والنهاية للمسلسلات، ليكونوا افتتاحية درامية للمسلسلات، أو ملخصا لأحداثها وانفعالاتها وتحولات أبطالها النفسية، وحققت بعض الأغانى سواء للتتر أو داخل المسلسل نجاحا وانتشارا كبيرا، قد يفوق عدة أعمال منفردة لهؤلاء المطربين فى أى موسم آخر، وأبرزهم شيرين التى طرحت عدة أغان حققت انتشارا ونسب استماع عالية لم يحققها كثير من أغانيها فى الفترة الماضية.

وبجانب ذلك، أصبحت التترات مائدة غنائية بها العديد من الأصناف والأنواع، بمشاركة عدد متنوع من الأصوات الغنائية، مثل اللون الطربى بوجود أحمد سعد، وعلى الحجار، وصابر الرباعي، والشعبى بوجود بوسى، ومحمود الليثى، وآدم، إلى الأصوات اللبنانية بوجود نانسى عجرم، وعدد آخر من المطربين.

وكذلك تعتبر الكلمة فى الأغانى من أهم العناصر فى الأغنية للمسلسل، ربما أكثر من أى استخدام آخر للأغنية، بعيدا عن أحداث المسلسل، لأنها المسئولة عن تلخيص حالة وقصة المسلسل أو محاكاتها فى قالب شعرى غنائى لا يتعدى الـ ٥ دقائق، ونظرا لأهميتها ننشر كلمات عدد من أبرز أغانى مسلسلات هذا العام.


 «وش تانى»

غناء محمود الليثى.. ومحمود العسيلي.. كلمات أيمن بهجت قمر.. ألحان عمرو مصطفى.. توزيع تميم

 

السوق مليان وشوش والرك بقى ع التربية

ولا دول متعلموش ولا انفصام فى الشخصية

السوق مليان وشوش والرك بقى ع التربية

ولا دول متعلموش ولا انفصام فى الشخصية

اقلب ع الوش التانى .. يوم الوش التايوانى

واهو كله ماشى حلوانى وبدل الوش الواحد ١٠٠

قالوا الصراحة راحة يا ناس بس بتوجع صحابنا

والكدب بقى بجاحه خلاص جرا إيه وفى إيه قلبنا

اقلب ع الوش التانى يوم الوش التايوانى

واهو كله ماشى حلوانى وبدل الوش الواحد ١٠٠


«أرض النعام»

تتر أغنية «نفسيات» محمد فؤاد وكلمات أيمن بهجت قمر، ألحان وليد سعد، توزيع أحمد إبراهيم


تتر البداية

حد وسط الهيصة دى كلها وقف لحظة وراجع نفسه

شفتوا النتيجة اللى إحنا واصلين لها بعد ما كله عمل اللى فى نفسه

نفسيات.. بقينا نفسيات فى الشوارع

والحوارى والوشوش والتاكسيات

نفسيات.. بقينا نفسيات القوالب نامت

ونصاص قامت زفة وأديها كلاكسات

نفسيات.. ميرضيش ربنا ندوس على بعضنا

والإيد تعض إيد عليها حنينه

والناس نفر نفر عايشين دنيا سفر

والذنب اللى اتغفر هو اللى فاضلنا

نفسيات.. بقينا نفسيات فى الشوارع

والحوارى والوشوش والتاكسيات

نفسيات.. بقينا نفسيات القوالب نامت

ونصاص قامت زفة وأديها كلاكسات


تتر النهاية «سقف بيوتنا»:

تحت سقف بيوتنا كترت الحواديت

اللى خبى واللى قاسى واللى متعلق فى خيط

تحت سقف بيوتنا كترت الحواديت

اللى خبى واللى قاسى واللى متعلق فى خيط

مشوار وانكتب لينا مشينا فيه يا دوب على الحرف

ولو رجع الزمان بينا هيتعاد كل ده بالحرف

مشوار وانكتب لينا مشينا فيه يا دوب على الحرف

ولو رجع الزمان بينا هيتعاد كل ده بالحرف

شكينا يا عمر من الأيام تعبنا يا دنيا من التخبيط

قالوا قالوا سنة الحياة التفاصيل والخالى من الوجع تماثيل

فرقت إيه متر من فدان أهو بندارى جوه حيطان

أقدار بتغير الأسرار من بيت لبيت

مشوار وانكتب لينا مشينا فيه يا دوب على الحرف

ولو رجع الزمان بينا هيتعاد كل ده بالحرف

شكينا يا عمر من الأيام تعبنا يا دنيا من التخبيط


«لهفة»

تتر مسلسل دنيا سمير غانم كلمات أمير طعيمة ألحان هشام جمال وتوزيع مادي

تتر البداية

أحلى عيلة فى الحياة دى هى عيلتي

كل واحد فينا عارف دوره إيه

شيلوا عنى يا ولاد فيفتى فيفتي

كل حاجة بابا بابا طب أعمل إيه

حبى ليكى ده اللى قلبى يا بنت خالتي

وخروجاتنا والهدايا فلسوني

يا بنى بطل وهم إنت زى أخويا

الكلمتين دول بقى بينرفزوني

إنتوا أهلى بس خفوا من المعايرة

حد زى وسط أهلة يبقى بيه

أمال اللى كعوبه دولا اتشققوا

من روح وهات وجيب دا بس يعمل إيه

عيلة متكعبلة متنعكشة عصافير فى دماغنا كده معششة

تركيبة مفيش منها اثنين ومفيش زينا فى الجنايات

وحياتنا كوميدية كده فى دراما أما دماغنا مع السلامة

لما بنتكلم بنقول أى كلام فى أى بتنجان

عيلة عجيبة وتركيبة الواحد فينا كده مصيبة

ملناش كتالوج ولا توكيل عمايلنا دى بجد رهيبة

عيلة تجنن وتزهق وما جمع إلا لما وفق

ومفيش مننا عملى وحتى إحنا خيال علمي

فى كل عيلة لازم يكون فى حد ناصح

ده اللى بيقولوا عليه العقل المدبر

مين اللى ينكر يوم عليك إن انت فالح

وعليك ذكاء ونباها الله اكبر

بقالى عمر عايشة فى مالطة بأدن

شمعة بتحرق نفسها.. شمعة وضيك دى قديمة يا خالتو جدا

وهو أصلا مين بيتعب فيكوا زي

 

تتر نهاية المسلسل:

نفسى أكون مشهورة بجنون

نجمة تخطفها العيون

فى السينمات لى فيلم جديد

واسمى بالبنط العريض

نجمة يجرى وراها كل المنتجين

أجرها عالى وكل يومين يزيد

زى نجلاء فتحى أو ميرفت أمين

وأبقى أشهر واحدة فى الجيل الجديد

إعلانات مسلسلات أفلام تحقق فى إيرادات

لمعجبينى واقفة أمضى أوتوجرافات

لهفة جت لهفة راحت لهفة فستانها فظيع

لهفة أخبارها على لسان الجميع

نفسى أكون مشهورة بجنون نجمة تخطفها العيون


«حوارى بوخارست»

غناء محمد عدوية كلمات ياسر حسنين.. ألحان محمد عدوية.. توزيع أحمد العسال

 

ودى دنيا بتظلم ناس

وناس تعليها وبتقسى أوى على ناس

والحلم بيضيع بيها

سامحنى يابا أنا وسط غابة

والعشق ممنوع على الغلابة

صدقنى يابا من غير غرابة

إحنا عبيد فيها للديابة

اللى يقدر على التانى ياكلو ويمحى اسمه من الكتابة

اللى يقدر على التانى ياكلو ويمحى اسمه من الكتابة

ياه حتى الناس اللى كانوا بحس معاهم بالأمان

باعوا وفى لحظة قدروا وخانوا عادونى فجأة وكله باع

طلعوا بوشين قسمونا اتنين ولا فارق عندهم أنا مين

طلعو بوشين قسمونا اتنين ولا فارق عشرة ولا سنين

اللى يقدر على التانى ياكلو ويمحى اسمه من الكتابة

 


«ذهاب وعودة»

غناء صابر الرباعى «بنتخلق».. كلمات أيمن بهجت قمر.. ألحان: وليد سعد.. توزيع: أحمد إبراهيم

 

بنتخلق نبكى ونضحك نحزن نفرح نتصور

وفى كل ثانية ولحظة تجرى يا عينى الناس وتدور

وفى وسط زيف الناس فى كتاب وحساب عمره ما يتزور

وطريقنا رايح جاى وعكسى ومكسى حنين وآلام

والناس بتجرى علشان أحلامها يا عينى ورا الأوهام

وفى وسط زيف الناس فى كتاب وحساب عمره ما يتزور

دا إيد ده يقطع حته منه ودا نآمن له ويصحى قالب

وخلق منى متشيلش عنى وده بمخالب ودول تعالب

حتى اللى طيب وزمانه هده الشر شده حالف بشرفه لا يبقى غالب

وطريقنا رايح جاى وعكسى ومكسى حنين وآلام

والناس بتجرى علشان أحلامها يا عينى ورا الأوهام

وفى وسط زيف الناس فى كتاب وحساب عمره ما يتزور


«طريقى»

كلمات: وليد الغزالى  وألحان: إيهاب عبدالواحد وتوزيع: أمين بوحافة

 

طريقى ولازم أمشى فيه مفروض عليا ومفروض عليه

لا أنا قادرة إنى منه أرجع ولا عارفة حتى نهايته إيه

طريقى ولازم أمشى فيه مفروض عليا ومفروض عليه

لا أنا قادرة إنى منه أرجع ولا عارفه حتى نهايته إيه

يهزمنى هو مرة وأبكيله وأقوله ليه؟

وفى وسط بكايا ابتسمله وأبصله وأضحك عليه

إيه اللى عاوزه منى وأنا عايزه منه إيه؟

فى حلقة مفقودة وما بينا صراع يا ليا يا أما ليه

طريقي..

هحلم وحلمى مصدقاه وإن راح لفين هفضل وراه

وإن جيتى يا دنيا عليا مرة طريقى برضه مكملاه

يهزمنى هو مرة وأبكيله وأقوله ليه

وفى وسط بكايا ابتسمله وأبصله وأضحك عليه

إيه اللى عاوزه منى وأنا عايزه منه إيه

فى حلقة مفقوده وما بينا صراع يا ليا يا اما ليه


«الكابوس»

كلمات: أيمن بهجت أقمر ألحان: وليد سعد وتوزيع أحمد إبراهيم

فى حب يإذى يهد يخنق كل مادا

وساعات كتير القسوة أسباب للسعادة

والأغرب أما بندى كتير من غير حساب

بيضيع الإحساس بالحاجة لما تكون بزيادة

فى حب يإذى يهد يخنق كل مادا

وساعات كتير القسوة أسباب للسعادة

والأغرب أما بندى كتير من غير حساب

بيضيع الإحساس بالحاجه لما تكون بزيادة

وبنغلط والخوف يملكنا ويتحول وسواس

ومفيش حضن يسعنا يعوض حضنت أقرب ناس

وبنغلط والخوف يملكنا ويتحول وسواس

ومفيش حضن يسعنا يعوض حضنت أقرب ناس

واللى اتبنى واتروى فى الهوا

صفحة قديمة خلاص وهتتنسى كالعادة

بندور على إيه وحكايتنا تقريباً محسومة

دى عيون ناس بتودع بعض دى قلوب ناس مهزومة

بندور على إيه وحكايتنا تقريباً محسومة

دى عيون ناس بتودع بعض دى قلوب ناس مهزومة

زينا فى فالدنيا كتير

والنهايات متعادة النهايات متعادة

وبنغلط والخوف يملكنا ويتحول وسواس

ومفيش حضن يسعنا يعوض حضنت أقرب ناس

وبنغلط والخوف يملكنا ويتحول وسواس

ومفيش حضن يسعنا يعوض حضنت أقرب ناس

واللى اتبنى واتروى فى الهوا صفحة قديمة خلاص

وهتتنسى كالعادة


«بين السرايات»

كلمات: مدحت العدل ألحان: مصطفى داغر وتوزيع: خالد داغر ومحمد عبدالله

 

اللى ملوش لزوم

عامل فيها عالم

إحنا فى زمن العلوم

ولا فى زمن العوالم

إزاى بقى حالنا كده

يصعب على الكافر

إزاى بقى كده

يصعب على الكافر

وكل راس ما لنا

وتجبلى من الآخر

ونغنى مهرجانات من بعد يا مسافر

ضاع الكفيف

وسره ونفتح العميان

وكل شى بقى لوم

وكل خلفا ضر

يا عم مش محسوب

يا حلو طعم المر

احلو لو مخنوق

برضو هتفضل حر

إزاى بقى حالنا كده

يصعب على الكافر

إزاى بقى كده يصعب على الكافر

وكل راس مالنا وتجبلى من الآخر

ونغنى مهرجانات

من بعد يا مسافر

 


«حالة عشق»

غناء نانسى عجرم «مقسومة نصين» مسلسل كلمات أيمن بهجت قمر ألحان وليد سعد توزيع أحمد إبراهيم

 

مقسومة نصين أنا زيى زى حاجات كتير متقسمة على اتنين

مقسومة نصين أنا تلج ونار وشر وخير أنا الحالتين مقسومة نصين

أنا بنسى الغدر وبعفى وبرجع تانى وبكره ضعفى

وبضيع نفس الحاجة اللى أنا ضيعت عشانها سنين

مش واضحة ملامح صورتى ويسألوا أسئلة فوق مقدرتي

إيه متدارى ورا نضارتى ضحكة دى ولا دمعتي

لا الدنيا بتفيد ولا حد فينا عرف يتغير من أول وجديد

والوحدة بتزيد ما خلاص محدش بيقدر أبدا

ولا خد بالأيد

أنا بنسى الغدر وبعفي..

وبرجع تانى وبكره ضعفي

وبضيع نفس الحاجة اللى أنا ضيعت عشانها سنين

مش واضحة ملامح صورتى ويسألوا أسئلة فوق مقدرتي

إيه متدارى ورا نضارتى ضحكة دى ولا دمعتي