البوابة نيوز
رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحرير
عبد الرحيم علي
رئيس التحرير التنفيذي
داليا عبد الرحيم

مصور يقدم نصائح للمبتدئين في عالم الكاميرا

البوابة نيوز

أصبحت مهنة التصوير من المهن الهامة في وقتنا الحالى، خاصة بعد الانتشار المذهل لمواقع التواصل الاجتماعى، فقد أصبح للكاميرا شأن كبير في توثيق الأحداث.
وفي هذا الشأن يوجه المصور المحترف، أحمد سامي، عدة نصائح لمصوري الفوتوغرافيا أثناء عملهم في ظل انتشار وباء فيروس كورونا في مصر والعالم.
وقال سامي، في تصريحات صحفية، إنه «لازم ناخد احتياطتنا كاملة واحنا نازليين علشان احنا نازلين نفرح ناس مش نخسر ناس ودي أهم نصيحة في الأزمة اللي بنمر بيها، لازم نعقم الكاميرا والعدسات والمعدات إلى هنستخدمها واحنا بنصور قبل وبعد التصوير».
وتابع: «نحاول بقدر الإمكان نقلل عدد المساعدين في اليوم حتى لو دة هياخد مجهود أكتر شوية بس هيخلي العدد أقل، نحاول ميكنش في زحمة لو مضطرين نصور في غرفة العروسة ولو في امكانية اننا نطلع نعمل ميكب في مكان اوت دور يفضل علشان يبقي في مساحة كويسة».
وأردف: «اليوم مهم بالنسبة للعريس والعروسة فنحاول نركز أننا نطلع صور تعوضهم عن الفرح والرقص إلى اتحرمو منة مع صحابهم وحبايبهم، لو حسيت بي أي اعراض ولو ١٪ خليك صريح مع العريس والعروسة وتعتذر ليهم وتخلي حد ينزل مكانك علشان الفلوس ساعتها مش هتعوض حاجة”.
واستطرد: "حاول تخلي التعامل أون لاين أكتر سواء مع العميل أو الاديتور إلى بيشتغل معاك في الجزء المادي أو التسليم تجنبناً لاي اختلاط،، حاول على قد ماتقدر تتعاون مع الميكب والشعر علشان ميحصلش أي تزاحم في القوضة وتختارو منطقة وسعة تساعد الميكب تعمل شغلها وتساعدك تصور".