الخميس 29 يوليو 2021
رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحرير
عبد الرحيم علي
رئيس التحرير التنفيذي
داليا عبد الرحيم
رئيس مجلس الادارة والتحرير
عبد الرحيم علي
رئيس التحرير التنفيذي
داليا عبد الرحيم

فضائيات

فيديو| راغب علامة: "أول خناقة مع مراتي بسبب البسلة"

راغب علامة
راغب علامة

عرضت فضائية ON لقاء الفنان اللبناني راغب علامة في برنامج "سهرانين" الذي يقدمه أمير كرارة.

وتحدث راغب علامة عن أول مشكلة مع زوجته جيهان: "أول مشكلة مع جيهان كانت بسبب البسلة"، مضيفا: "حبيت تثبت إن عندها شخصية وبتعرف تطبخ لوحدها".

وتابع: "قالتلي هطبخ بسلة، قلتها كلمي أمك تساعدك، فرفضت، خرجت قضيت نهاري ورجعت جعان، وأنا جعان مبرحمش".

وأشار راغب علامة إلى أنه من أول لقمة من البسلة قال لها "ايه ده.. ديه أقرف حاجة"، مضيفا: "دخلت مسكت حلة البسلة ورمتها في الزبالة".

واستطرد: "قالتلي أنت والله العظيم حرمتني أدخل المطبخ، فقلت لها لو شفتك داخلة المطبخ هكسر رجلك، لكن أصبح نفسها حلو في الأكل، وبتدخل أحيانا تساعد الطباخة".

زعلت من وصية أمي

وتحدث راغب علامة عن أسرار حياته الخاصة والمتعلقة بوالده ووالدته، قائلا: "لمة العائلة كانت أحلى شيء، ولما اتوفوا في حاجة كبيرة وقعت، واحنا 8 أولاد 5 شباب و3 بنات وكنا كلنا بنتجمع يوم الأحد، ووالدتى كانت بتنبسط لما تشوف ناس كتير حواليها في المنزل، وكمان كانت مرجعية للعائلة وأى حد عنده مشكلة بيجى لوالدتى".

وأضاف راغب علامة: "لما بدأت أشتغل وأتقاضى فلوس نقلت والدى ووالدتى لبيت أكبر، وحتى الآن رافض أبيعه من بعد وفاتهم، وأنا للأسف زعلت شوية من وصية والدتى، لأنها كانت موصيانا إننا نوزع كل حاجة وأغراضها الخاصة والدهب وفرش المنزل، بس ده زعلنى لأن كل ركن فيه ذكريات، بس أنا تمسكت بعدم بيع المنزل".

وتابع راغب علامة: "أنا كنت مرتبط بوالدى ووالدتى، ولكن والدى كان طيب وأغلب وقته بيتسلى مع أصحابه وبيحب يلعب طاولة معه، لكن والدتى كانت قائد للعائلة كلها، وربت 8 أولاد وكانت بتوزع شغل البيت عليها وتنظيفه وفى موقف طريف بفتكره لها لما نزلت تشترى مشتريات فكنا بنتزحلق وقت تنظيف الأرض، وأنا بدفع شقيقى في اتجاه الباب وفى نفس الوقت رجعت وبتفتح الباب في نفس الوقت وراحت ضرباه على وجهه".

واستكمل راغب علامة: "والدى ووالدتى كان صوتهم حلو، وكانت والدتى بتقولى أن مكنش بيجيلى نوم غير لما بتغنيلى لأم كلثوم، ووالدتى ندمت في الأول إنها عطلتنى عن مشوار الغناء بسبب خوفها عليا من انجرافى في تيار مش كويس، ولكن خليتها تعيش وهى فخورة بيا".