رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحرير
عبد الرحيم علي

في ملحمة "الاختيار 2".. عندما تساهم الأغنية بنجاح العمل.. البداية مع "بص في عنينا" لـ"أحمد سعد".. و"الكينج" ينعى محمد مبروك بـ"زفة الشهيد".. والختام بصوت النجوم مع "إحنا مش بتوع حداد"

الأحد 16/مايو/2021 - 04:31 ص
الفنان أحمد سعد -
الفنان أحمد سعد - الكينج محمد منير - الفنان احمد جمال
عزت البنا
طباعة
ساهمت الأغنية الوطنية بقدر كبير في سياق أحداث مسلسل "الاختيار 2"، حيث مثلت الكلمات الحماسية التي جاءت بلسان الكينج محمد منير والفنان أحمد سعد جزءًا مهمًا في أركان هذا العمل الملحمي الضخم.


في ملحمة الاختيار
بص ف عنينا.. تتر البداية
جاءت البداية بأغنية التتر بصوت أحمد سعد، ومن كلمات نصر الدين التاجي وألحان وتوزيع أحمد فرحات وهندسة صوتية لياسر أنور.
وتقول كلماتها: «بص ف عنينا، نقدر على الدنيا ولا تقدر علينا، روحنا في إدينا ناسنا وترابنا وأرضنا بتتحامى فينا، على قلب واحد بركان تقرب ينفجر والجمر قايد، الحق واحد ماتجيبش نار جنب البارود وتصحى مارد، الأرض عرض الناس مايكفناش فيها ورا كل باب حراس واقفين بنفديها الغدر كيده جبان عمره ما يتأمن حالفين تعيش في أمان مايعشلهاش خاين خطوتنا ع الأرض دبت دكت حصون الشر وإن عادت نعود قلوبنا ع العزم شبت بين الحديد والنار بنتولد ونموت دم الشهيد مبروك هايعيش يقوينا عارفين هدفنا طالعين بمصر من العوز عايزينها جنة آخر كلامنا مقطوعة إيد كل اللي هايعطل عملنا حراس أمانها كل الجحور في الأرض دي عارفين مكانها سايبين علامة نضرب ادينا في التراب فاتقوم قيامة غريب ماتعرفناش إياك تعادي كبير بيوتنا مادخلهاش غير كل قاصد خير غموا عينيك وساقوك لحد بير النار مابين إدينا رموك تواجه الإعصار خطوتنا على الأرض دبت دكت حصون الشر وإن عادت نعود قلوبنا على العزم شبت بين الحديد والنار بنتولد ونموت دم الشهيد مبروك هايعيش يقوينا».
أحمد سعد يعود ثانية بـ«وقت الحساب»
وجاءت أغنية «وقت الحساب» للفنان أحمد سعد، التى تزامنت مع الحلقة الأخيرة من المسلسل، والأغنية من كلمات أحمد حسن راؤول، وألحان مدين، وتوزيع يحيى يوسف.

في ملحمة الاختيار
«الكينج» و«زفة الشهيد»
وجاءت أولى أغاني المسلسل «زفة الشهيد» بصوت الكينج محمد منير، والتي طرحت ضمن أحداث الحلقة الخامسة، حيث وصفت حادث اغتيال الشهيد محمد مبروك، والأغنية من كلمات كوثر مصطفى، وألحان وتوزيع أحمد فرحات، وتقول كلماتها: «وسلام عظيم لشهيد رايح على الجنة والدم حنى البدن والدم مش حنه يوم ما ناديتي يا مصر كان أول الطالعين يفدي بروحه ترابك وهو من الراضيين، ميهمهوش لو مات في سبيلك ألف مرة كل اللي يهمه أنك تعيشي يا مصر حرة تعيشي يا مصر حرة تعيشي يا مصر حرة العزف عالمزمار والخيل يتمختر وملايكة ع الصفين لابسه حرير أخضر والزفة زفة مين زفة جدع أسمر، مبروك شهيدك بطل ومصر بيه تفخر مبروك شهيدك بطل ومصر بيه تفخر».
«ضالين».. أغنية أخرى للكينج
وجاءت أغنية «ضالين» للكينج محمد منير ضمن أحداث الحلقة الخامسة والعشرين، الخاصة بأحداث «الواحات»، والتي أسفرت عن استشهاد 16 من أبطال الشرطة، وتصفية عدد كبير من الإرهابيين، من كلمات الشاعر نصر الدين ناجي وألحان وتوزيع أحمد فرحات، وتقول كلماتها: «ضالين.. تاهوا في العنوان ملاعين ف كل كتاب ما يعرفهم مكان ضالين حتى يوم الدين هو اللى صان عرض الوطن زى اللى خان النور في السما عناقيد أطهر شبابك يا بلد هيبات شهيد ويا عين ودعى الجدعان رايحين سوا ع الجنة إيد بتشد إيد وجع الفراق يا حبايبى طعم الصبر والصبر علم ناسنا تتحمل حلم الشهيد جوانا حى وحر عنكم نشيل الحلم ونكمل الغدر صابكم يا نضر عينى، يا ورد مصر اللى اتقطف بدرى نوركم هيفضل ضيه ف جبينى يا أحلى صحبه في وردنا البلدى».

في ملحمة الاختيار
«إحنا مش بتوع حداد».. الختام بصوت الجميع
حققت أغنية «إحنا مش بتوع حداد» التي جاءت في ختام المسلسل «الاختيار 2» نجاحًا كبيرًا عقب طرحها بساعات قليلة، الأغنية من كلمات أحمد راؤول، وألحان أحمد جمال، وتوزيع يحيى يوسف، وإخراج أحمد المرسي، والأغنية سبق وتم طرحها في مايو 2020 من كلمات محمد طارق، ألحان أحمد جمال، توزيع إلهامي دهيمة، وأحمد حسام، وغناء الفنان أحمد جمال، ولكن تم غناؤها هذه المرة بصوت جميع المشاركين في المسلسل، بعد إضافة جزء من تأليف الشاعر أحمد حسن راؤول.
شارك بالظهور في الأغنية عدد من نجوم الفن في مقدمتهم كريم عبدالعزيز، أمير كرارة، إياد نصار، إنجي المقدم، بشرى، أسماء أبواليزيد، أحمد فهمي، أحمد فؤاد سليم، نضال الشافعي وأحمد وفيق، كما شارك في الأغنية أهالى الشهداء وأبطال الجيش والشرطة وبعض من الشيوخ والقساوسة، وبدأت بكلمة سابقة للرئيس عبدالفتاح السيسي يطالب المصريين بأن يكونوا على قلب رجل واحد.
وتقول كلمات الأغنية: «احنا مش بتوع حداد، احنا بركان غضبه قااااد، حق كل شهيد هيفضل في رقبتنا وليه ميعاد، احنا 100 مليون مبروك، منسي ده ابنك وأخوووك، كل شهيد ضحي لينا، حي عمره في يوم ما مات، في البلد قائد عظيم، واتقوا شر الحليم، اللي روحه فوق كتافه، كلنا ضهره وحماه، هو ده رمز البلاد اللي شال عنها السواد، مصر دايما أقوي بيه وهنبقي للآخر معاه».
يشار إلى أن مسلسل «الاختيار 2» من تأليف هاني سرحان، ومن إخراج بيتر ميمي، والعمل من بطولة أحمد مكي، وأسماء أبواليزيد، وكريم عبدالعزيز، وإنجي المقدم، وبشرى، وإياد نصار، وهادي الجيار، وأحمد حلاوة، وليلى عز العرب، ورياض الخولي، وأحمد شاكر عبداللطيف، وأحمد سعيد عبدالغني، ويشارك فيه عدد من ضيوف الشرف، أبرزهم ماجد الكدواني وفتحي عبدالوهاب وسهر الصايغ وهشام ماجد وأشرف عبدالباقي وبيومي فؤاد.
"
هل تتوقع ارتفاع أسعار العقارات مع قرب تطبيق مبادرة البنك المركزي للتمويل؟

هل تتوقع ارتفاع أسعار العقارات مع قرب تطبيق مبادرة البنك المركزي للتمويل؟